Centrum Praskie Koneser to jedna z bardziej udanych prób rewitalizacji terenów industrialnych w Warszawie. Mieszkańcy stolicy i liczni turyści mogą tu przyjść i delektować się ładnie zaaranżowaną przestrzenią w dawnej fabryce wódki, a przy okazji zrobić zakupy lub zjeść coś dobrego w licznych lokalach. A raz w roku mają okazję podziwić w tym miejscu pojazdy zabytkowe podczas imprezy Klasyczny Koneser.

 

Trudno w stolicy o ciekawsze, ogólnodostępne miejsce, w którym dokonano tak istotnych zmian w przestrzeni, a efekt podoba się w zasadzie wszystkim. Choć i w tej kwestii zaczyna się coś wreszcie dziać, wystarczy wspomnieć takie inwestycje jak Hala Koszyki czy Elektrownia Powiśle.

Warszawska Wytwórnia Wódek „Koneser” powstała w 1897 roku. Oczywiście nie od razu tak się nazywała, ale zawsze na terenie między ulicami Białostocką i Ząbkowską, chodziło o jedno: o dobre trunki. W międzywojniu produkowano tu m. in. Siwuchę, Żytniówkę, Wódkę Wyborową i Luksusową. Wytwarzanie napojów wyskokowych kontynuowano po wojnie, aż do początku XXI wieku. Wówczas zakład nie wytrzymał nowoczesnej konkurencji i padł.

 

klasyczny koneser
Alfa Romeo podczas wystawy. W tym roku też się pojawi.

 

Więcej niż drugi raz

Zapewne niektórzy z Was pamiętają, że w zamkniętych już zakładach odbyły się takie imprezy jak Warszawski Rajd Pojazdów Zabytkowych w 2009 roku, IV Festiwal Nitów i Korozji w 2010 roku czy 5. Rajd Praski w 2014 roku. Potem nastąpiła rewitalizacja terenów pofabrycznych. W nowym Praskim Centrum Koneser znalazły się mieszkania, biura, sklepy, knajpy i jedna z większych atrakcji dzisiejszej Warszawy czyli Muzeum Wódki.

Klasyczny Koneser

W lipcu 2019 roku do Konesera powróciły pojazdy zabytkowe. Tym razem imprezę organizowali: Drive Cup, Automobilklub Polski i Stado Baranów. Wydarzenie składało się z dwóch części: wystawy stacjonarnej i rajdu turystycznego. Na placach Konesera zmieściło się około 50 pojazdów. Gwiazdą imprezy był Chevrolet Master Sedan Deluxe, o którym piszemy w osobnym artykule. Uwagę zwracały także Citroeny DS, w tym jeden do kupienia na charytatywnej aukcji.

 

klasyczny koneser

Rajd po Pradze

Jedną z atrakcji imprezy był rajd turystyczny po ulicach prawobrzeżnej Warszawy. Trasa wiodła między dawnymi fabrykami motoryzacyjnymi. Po drodze uczestnicy przejazdu odwiedzili kilka PKP-ów (punktów kontroli przejazdu). Pierwszy z nich odbywał się w okolicy dawnych zakładów PZInż. Kolejny, tym razem gymkhana rowerowa (na rowerze marki Simson), rozegrany został koło toru Nowe Dynasy, którego nazwa nawiązuje do przedwojennego toru rowerowo-motocyklowego na Dynasach. Trzeci traktował o Warszawskiej Fabryce Motocykli. Ostatni PKP odbył się koło dawnej Stacji Technicznej Obsługi Samochodów przy ulicy Omulewskiej.

 

klasyczny koneser
Volkswagen T2 wrócił z rajdu z awarią.

 

Przejeżdżaliśmy też koło dawnej Drucianki produkującej sprężyny m. in. dla FSO, byliśmy blisko OBR FSO Sport, przy OTZ PZM, gdzie tworzono motocykle i samochody wyścigowe. Historii motoryzacyjnych na warszawskiej Pradze jest mnóstwo.
Rajd wygrał Tomasz Włodarczyk jadący Peugeotem 504, a drugie miejsce zajął Maciej Bień kręcący się po Pradze Fiatem 500 Giardiniera.

Działamy dalej

W tym roku klasyki znów odwiedzą Centrum Praskie Koneser. Niestety z powodu zagrożenia koronawirusem nie odbędzie się konkurs elegancji, a na rajdzie nie będzie żywych PKPów. Za to na terenie Konesera pojawi się kilkadziesiąt pojazdów zabytkowych, w tym motocykle. Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Polski, Drive Cup i Stado Baranów rozpoczęli już rejestrację uczestników imprezy Klasyczny Koneser. W tym roku zlot odbędzie się 4 lipca.

Wystawa i rajd

Organizatorzy zapraszają posiadaczy samochodów i motocykli wyprodukowanych do 1980 roku. Imprezą towarzyszącą będzie bezobsługowy rajd turystyczny po warszawskiej Pradze.

 

klasyczny koneser

 

Uczestnictwo w wystawie jest darmowe, samochód jednak musi być zakwalifikowany przez organizatorów. Płatne 150 zł jest uczestnictwo w Rajdzie po Pradze. Limit zgłoszeń na wystawę – 50 pojazdów. Na rajd – 30. Zapraszamy – miejsca jeszcze są!

Zapisy

 

Klasyczny Koneser

Fotografie: Michał Leśniewski

Poprzedni artykuł#Bubu_testuje: Lepszy niż najlepszy
Następny artykuł„Najpiękniejszy samochód świata”, część 1